تالار آینه

 

 

 

 

تابلوی تالار آینه  اثر برجسته استاد محمد غفاری معروف به کمال الملک   

 

رنگ روغن روی کرباس – سال 1274 ش /1313ق  

 

ابعاد اثر119  ×99 سانتی متر  

 

 

تابلو تالار آینه یکی از آثار شاخص کمال الملک می باشد. که عمده شهرت این تابلو به دلیل اهمیت بنای تالار آینه می باشد . تالار آینه همزمان با تالار سلام در حدود سال 1291 ه .ق ساخته شد. و در همان سالها به محل نگهداری تخت طاوس و تخت کیانی اختصاص یافت. طرح و معماری تالار آینه بوسیله حاجی ابوالحسن معمار باشی در دوره ناصرالدین شاه ملقب به صنیع الملک( باید توجه داشت این شخص غیر از ابوالحسن خان صنیع الملک غفاری نقاشباشی می باشد. ) و مباشرت بنایی آن با میرزا یحیی خان معتمد الملک " وزیر بنایی " بوده است . 

ساختمان تالار در سال 1294 ه .ق پایان یافت. ولی تزئینات و آینه کاریها وگچ بریهای آن تا سال 1299 ه .ق ادامه داشت در زیر گلویی های مقرنس و آینه کاری تالار به قلم نستعلیق درشت به خط میرزا ابوالفضل ساوجی ماده تاریخ ساخت تالار نوشته شده است. همچنین در ردیف حاشیه خطی تالار در داخل دو ترنج کوچک در دیوارهای شرفی و غربی این عبارت خوانده می شود ." در محرم سنه هزار و دویست و نودو نه به اهتمام حاجی ابوالحسن بناء نوایی حسن انجام پذیرفت ".

همزمانی نقاشی این تابلو با حادثه سرقت بخشی از جواهرات تخت طاوس در زندگی کمال الملک جایگاه ویژه ای یافت .چون در جریان این سرقت کمال المللک مورد سوء ظن واقع شد. و با پیداشدن سارق از نقاش باشی رفع اتهام گردید. کار کشیدن این تابلو 5 سال طول کشیده است .

در میان هنرمندان دو سده اخیر چهر ه ای نامدارتر از محمد غفاری " کمال المللک " نمی شناسیم با این همه زندگی او در پرده ای از ابهام و پرسش بی پاسخ ؛ حقیقت و اسطوره پیچیده شده و هم امروز پس از گذشت 67 سال از در گذشت او در باره اش چنان سخن گفته شده که پیرامون یک قهرمان اسطوره ای. 

 

mohamad ghafari

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد